FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/09/2009

Arbetsgivarens omplaceringsskyldighet

Jag är tjänstledig från mitt ordinarie jobb för att bedriva näringsverksamhet. Jag ska nu återgå till min tidigare arbetsgivare. Dessa hävdar att det är arbetsbrist och vill säga upp mig trots att de har två vakanser på samma avdelning som min med mer eller mindre samma arbetsuppgifter. De bedriver nu intervjuer med andra för att fylla dessa vakanser. Jag har bra vitsord och har utfört mitt jobb med mycket höga betyg. Kan de verkligen göra så här? Det känns som jag straffas för att jag varit tjänstledig.

Lawline svarar

Hej, För att din arbetsgivare skall kunna säga upp dig, oavsett om du är tjänstledig eller inte, krävs saklig grund. Arbetsbrist är ett exempel på saklig grund för uppsägning. För att saklig grund skall föreligga krävs emellertid att din arbetsgivare först har uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Har din arbetsgivare inte uppfyllt denna skyldighet, föreligger inte saklig grund för uppsägning, och han eller hon har då ingen laglig rätt att säga upp dig. Arbetsgivarens omplaceringsskyldighet innebär att om det finns något ledigt arbete tillgängligt på samma arbetsplats och den anställde har tillräckliga kvalifikationer för just det arbetet, skall den anställde erbjudas det tillgängliga arbetet. Om du har tillräckliga kvalifikationer för tjänsterna och inte blivit erbjuden någon av dem, har din arbetsgivare ingen laglig rätt att säga upp dig, se 7 § LAS https://lagen.nu/1982:80
Sofia GärtnerRådgivare