FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2009

Bildande av samfällighet, 24 §

Vad menas med: \"Kostnad för sammanträdet skall förskjutas av sökanden med slutligt betalas av föreningen? (SFS 1973:1150 24§)

Lawline svarar

Hej, I 24§ i lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter, se https://lagen.nu/1973:1150 står det: ” Kostnad för sammanträdet skall förskjutas av sökanden men slutligt betalas av föreningen.” Lagrummet handlar om vem som, i första hand, ska stå kostnaden av ett konstituerande sammanträde som hålls i samband med bildandet av en samfällighet. För det mesta blir det inga problem med detta då ett sådant möte oftast samordnas med ett förrättningssammanträde som hålls. Det uppstår då inte några särskilda kostnader för att hålla det konstituerande sammanträdet utan kostnaden för förrättningssammanträdet täcker även detta. Skulle sammanträdena av någon anledning dock inte kunna samordnas så anger lagrummet vem som ska stå för kostnaderna för det konstituerande sammanträdet. Enligt 24 § ska då kostnaderna förskotteras av den som begärt föreningsbildningen. Dessa kostnader ska sedan slutligen betalas av föreningen som då ersätter den som betalat kostnaderna. Vill du veta mer om detta kan du läsa i propositionen till lagen, prop.1973:160 s. 421.
Lovisa CronstedtRådgivare