FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2009

Gåva av fast egendom mellan makar

Hej, Förr fanns regel om offentliggörande av gåva av fast egendom i Post & Inrikes Tidningar vill jag minnas. Vad gäller idag betr. offentliggörande? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det är helt rätt som du skriver att en gåva mellan makar ska registreras och offentliggöras för att vara fullbordad. Beträffande gåva av fast egendom gäller för det första de regler som finns i jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994. Enligt 4 kap 1 § gäller samma formkrav för en gåva som vid en försäljning av fast egendom. Det innebär att en skriftlig gåvohandling måste upprättas. Den ska innehålla fastighetens registreringsbeteckning samt en gåvoförklaring (att givaren överlåter fastigheten genom gåva till gåvotagaren). Vidare måste givarens namnteckning på gåvohandlingen bevittnas och gåvotagaren ska sedan söka lagfart på fastigheten inom 3 månader, 20 kap 2 § JB. Är det en gåva mellan makar måste för det andra, gåvan även registreras hos tingsrätten för att vara fullbordad. Detta enligt 16 kap äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230. Detta kungörs sedan i Post- och Inrikes Tidningar och i ortstidningen, 16 kap 3 § 2 st. Registreringen är viktig då det gör gåvan gällande mot givarens borgenärer vilket förhindrar eventuella anspråk från dessa på fastigheten eller dess värde. MVH
Lovisa CronstedtRådgivare