FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/04/2009

Annons på blocket - Utbud

Annonserade på Blocket att jag ville köpa en motorcykel. Fick ett intressant svar och med ett pris som var ok. Efter ett par maile-samtal talades vi vid per tel. den 8 mars och vi bestämde att jag skulle komma och titta på den den 14 alt. 15 mars och att jag skulle ringa och ge besked om dag den 12 mars. När jag ringer den 12 mars säger han att sålt till en annan och fått ett bättre pris. Var gäller? Hade han rätt att göra så. Han sa bl.a att jag hade första \"king\" på den. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Ett bindande avtal uppkommer genom att en person erbjuder någon att köpa någonting (ett anbud) och en annan person accepterar detta erbjudande (ett accept). För att någonting ska räknas som ett anbud krävs att det är riktat till en bestämd adressat. En annons på Blocket är inte riktat till någon bestämd person och är därför inte ett anbud utan något som kallas för utbud. När någon sedan svarar på din annons så är det i själva verket den som kommer med ett anbud. Ett avtal kommer då till stånd när du accepterat detta anbud. Ett bindande avtal att du ska köpa motorcykeln finns alltså inte, det enda ni kommit överens om egentligen är att du ska få komma och titta på motorcykeln. Han har med andra ord rätt att sälja sin motorcykel till vem han vill. Vänligen
Bo OlssonRådgivare