FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2009

Hur fördelas en bostads värde vid äktenskapsskillnad

Hej! Vi skall skiljas. Maken har en bostadsrätt som vi haft som gemensamt hem. Jag har ej köpt in mig. Inga gemensamma barn men jag har 2 som bott tillsammans med oss. Jag flyttar nu tillbaka till min hemstad. Har jag rätt till ½ värdet av bostadsrätten?

Lawline svarar

Då ni varit gifta räknas bostaden som giftorättsgods om inte det finns något förbehåll om att bostadsrätten ska vara makens enskilda egendom, enligt 7 kapitlet 1 och 2 §§ äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230. Det betyder att bostadsrätten ska ingå i bodelningen som uppstår vid skilsmässan och att ni delar giftorättsgodset enligt lag, precis som ni hanterar all annan giftorättsgods. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare