FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2009

Begära utdrag ur brottsregister vid nyanställning

Jag driver en firma som sysslar med hemtjänst verksamhet. Min fråga är får jag be om utdrag ur brottsregistret när jag ska anställa en person? Tacksam för svar...

Lawline svarar

Hej, Det har blivit allt vanligare att arbetsgivare begär ett utdrag ur brottsregistret innan de nyanställer en person. Det finns lagstöd för detta förfarande när anställningen gäller personer som ska arbeta inom barnomsorgen osv. Det finns dock inget förbud för arbetsgivare inom andra branscher att göra detsamma. Fackförbund brukar ibland vara negativt inställda till förfarandet, så om du är fackligt ansluten genom kollektivavtal så kan du prata med dem för att kunna föra en dialog i frågan. Det är fördelaktigt att ha en bra relation med fackförbundet och en bra kommunikation är alltid positivt. Lycka till!
Emma NordinRådgivare