FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/04/2009

Besittningsskydd i villa

Vi bor i en villa som vi tillfälligt har delat in i två lägenheter. En lägenhet har varit uthyrd i tre år och vi har skrivit av besittningsskyddet för hyresgästen. Nu anser vi att det fungerar så bra och tycker att hyresgästen kan bo kvar tills vi vill ha den delen av huset själva, om ca 2-5 år. Kan vi låta hyresgästen bo kvar utan risk för att de får besittningsskydd och vägrar flytta. Vi vill ju kunna ha hela huset senare och om vi skulle behöva sälja vill vi kunna sälja hela huset som ett enfamiljshus. Hur ska vi göra? I detta fall är ju lagen till hyresgästens nackdel eftersom vi är rädda för att de ska få besittningsskydd och bara därför är beredda att låta dem flytta.

Lawline svarar

Hej, Oavsett om hyresgästen fått besittningsskydd eller ej, så är en hyresgäst till en- eller tvåfamiljshus enligt 12 kap. 46 § 6 p. (https://lagen.nu/1970:994) inte berättigad till förlängning av hyresförhållandet om hyresvärden har ett sådant intresse över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Ett sådant intresse kan vara att ni själva vill bo där eller att ni ska sälja fastigheten. Hyresgästen måste dock ges skälig tid för att hitta ett nytt boende. Ni kan således låta hyresgästen bo kvar utan risk för att inte kunna säga upp denna om ni eventuellt vill sälja huset eller själva bo i lägenheten. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare