FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/06/2009

Rätt till skadestånd p.g.a. hinder i hyresrätten

Kan jag häva hyreskontrakt av lokal om hyresvärden har orsakat en försening så att min verksamhet kan ej startas det datum som står i kontraktet? Jag har hyrt en butikslokal på andra hand. Hyresvärden - trots sina löften - har inte anmältmin verksamhet till HSB och BRF, vilket har orsakat ett döläge. Vi kan ej förbereda lokalerna till vår verksamhet och BRF, HSB och Byggnadsnämnden kan ta månader innan de har gjort ett beslut om godkännandet. Dessutom har han inte anmält lokalförändringarna till byggnadsnämnden heller. Enligt kontraktet skulle jag ha tillgång till lokalerna 1/3 2009, men detta kommer att ta veckor upp till månader innan alla beslut är tagna.\' Har jag rätt att häva hyreskontraktet helt och hållet med omedelbar verkan? Detta har orsakat massa kostnader och orsakar massvis med både inkomstbortfall och förlorade affärskontakter i och med jag inte kan ta åt mig åtaganden, som har planerats in. Kan man yrka om skadestånd?

Lawline svarar

Hej JB 12:10 lyder att "blir lägenheten före tillträdesdagen så förstörd att den inte kan användas för det avsedda ändamålet, förfaller avtalet. Är hyresvärden vållande till händelsen eller lämnar han ej utan dröjsmål hyresgästen meddelande om denna, har hyresgästen rätt till ersättning för skada". Även om det här inte gäller en skada, så är ändock paragrafen tillämplig enligt JB 12:16 punkt 3, som lyder att "bestämmelserna i 10-12 §§ gäller också om hinder eller men på annat sätt uppstår i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande". Det sagda innebär således för din del att du har rätt till skadestånd för den ekonomiska skada du lidit p.g.a. hyresvärdens oaktsamhet/vårdslöshet och du har rätt att häva avtalet. Om du själv vill läsa vidare om vad som står i dessa lagrum, kan du gå in och titta https://lagen.nu/1970:994. Vänligen
Lawline Rådgivare