FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/04/2009

Uppsägning av provanställning

Hej! Jag har en provanställning som i mina anställningspapper går över till tillsvidareanställning 08/03/2009. Jag blev 03/03/2009 intagen på möte och meddelad att jag skulle bli uppsagd. Detta var alltså bara 5 dagar innan min provanställning går ut. Skall inte arbetsgivaren meddela detta minst 14 dagar i förväg?

Lawline svarar

Hej! Precis som du säger ska en arbetsgivare meddela att en provanställning inte kommer att övergå i en tillsvidareanställning minst 14 dagar i förväg. Detta följer av 31 § lagen om anställningsskydd (LAS). Det är i och för sig möjligt att avbryta provanställningen omedelbart med stöd av 6 § LAS. Men då måste arbetsgivaren betala ersättning för lön under 14 dagar, och han drar i princip på sig en skyldighet att betala allmänt skadestånd för sitt brott mot 31 § LAS. Skyldigheten att betala skadestånd följer av 38 § LAS. LAS finner du https://lagen.nu/1982:80 Vänligen
Bo OlssonRådgivare