FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/04/2009

Förnyad garanti vid reparation?

Jag köpte en ny bil dec -06. Nybilsgarantin gick därmed ut nu i dec. Vi har vid flera tillfällen lämnat in bilen pga garantifel. I somras dog elsystemet och vi fick problem med farthållare, avgasrening etc. Det lagades efter ett par månader alltså i höstas. Nu för ett par dagar sedan gick samma elsystem sönder igen med samma följder. Som jag ser det är det ett fel som förstör den \"display\" som ansvarar för detta. Denna gång höll det bara 6 mån. Kan man häva köpet? alt. kräva en ny bil?

Lawline svarar

Vid köp av lös sak (vilket bilar är) som näringsidkare säljer till konsument tillämpas konsumentköplagen, se https://lagen.nu/1990:932. Det kan konstateras att den garanti som funnits löpt ut vilket gör att regeln i 21 § KKL om garantier inte ska tillämpas. I 23 § KKL stadgas vidare att fel måste reklameras inom 3 år från det att man tagit emot varan. Även denna tidsfrist har således löpt ut. Vid arbete på lösa saker som en näringsidkare utför åt en konsument finns det även möjlighet att tillämpa konsumenttjänstlagen, se https://lagen.nu/1985:716. Denna lag är dock inte heller tillämplig på felavhjälpande som följer av en garanti, 2 § 3p KtjL. Trots att det inte finns stöd för att få en till reparation enligt någon av konsumentskyddslagarna så kan det finnas bestämmelser i ditt avtal med företaget du köpt bilen av. Många företag ger en extra garantitid för de fel som reparerats så att man ska vara skyddad just i en situation som den du beskriver. Du bör därför kolla igenom ditt köpeavtal och även om du fått någon form av kvitto på lagningen. Även om det inte uttryckligen skulle stå något om förlängd garantitid så bör du ta kontakt med företaget och höra dig för om vad som gäller. Det är ofta en policy hos stora företag att fel som lagats och som sedan återkommer ska omfattas av någon form av garanti. En möjlig lösning är att du åberopar att felet är en ”kärnegenskap” som man med fog bör kunna räkna med ska hålla mer än tre år. Det är inte rimligt att en bil som kostar flera hundra tusen totalt ska falla ihop efter att garantin löpt ut. Det låter onekligen som ett fel som i högsta grad är relevant för bilens funktionsduglighet. Är felet av stor beskaffenhet finns i sista hand ett lagrum, 18 § KKL som stadgar att om felet utgör fara för liv och hälsa så kan det åberopas även efter garantitiden löpt ut, 24 § KKL. Det krävs dock relativt mycket för att detta lagrum ska vara tillämpligt. Det handlar här om brister i varans säkerhet. Som sagt så är garantier något som företag frivillig erbjuder och således inte något man kan kräva som konsument. Det finns således inte något tvång eller plikt för företaget att på nytt ge en förlängd garanti för det aktuella felet. Som jag nämnt ovan är det dock inte ovanligt att företag lämnar en förlängd garanti vilket i så fall borde framgå av ett avtal. Lycka till!
Lovisa CronstedtRådgivare