FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2009

Inneboende-problem

Hej! Jag och 2 av mina vänner hyr 2 rum i en lägenhet. Vi hyr dom av en kille som ochså bor där, killen i sin tur hyr lägenheten i andra hand, som är en bostadsrätt. Vi har inte skrivit på något kontrakrt för hyran, men vi betalade en deposition när vi flyttade in. Nu är det så att den här killen inte går att bo ihop med, han har partyn och lägenheten är ofta full med folk som festar. Framförallt på helgerna och då kan inte jag bo där framförallt med tanke på att jag jobbar helger ofta. Så självklart så vill jag flytta men killen vägrar betala tillbaks depositionen. Vad har jag för rättigheter? Jag antar att det han gör är olagligt när han hyr ut utan att vi har skrivit på några papper. Dessutom misstänker jag att han tar ut betydligt mer hyra för lägenheten än vad den kostar. Har jag några rättigheter att i den här situationen få tillbaks mina pengar?

Lawline svarar

Hej. Du sitter i en svag position som inneboende utan något skriftligt kontrakt. Att ha en inneboende kallas juridiskt för att inrymma någon. Enligt Jordabalken 12:41 som du kan läsa https://lagen.nu/1970:994 så är det helt okej och något tillstånd från hyresvärden behövs inte ens. Vad som rent juridiskt ska gälla då man inhyser någon är inte i detalj specialreglerat i lagen utan er relation kommer att bero på det muntliga avtal ni har gentemot varandra. Du har givetvis rätt att få tillbaka depositionen såvida inte du har gjort att lägenheten är i väsentligt sämre skick än innan. Det bästa du kan göra är att försöka få honom att betala så att ni gör upp i godo. Du har givetvis en teknisk möjlighet att stämma honom men detta kostar dig lite pengar och är nog inte värt besväret då jag gissar att det ändå rör sig om en begränsad summa. I en eventuell process skulle du även ha svårt att bevisa något då ni ej skrivit något kontrakt. Jag rekommenderar dig även att vända dig till hyresnämnden då de kan ge dig vidare information om vad lagen säger och möjligheterna att få ersättning för eventuell överhyra, se Jordabalken 12:55e. Jag önskar dig lycka till och hör gärna av dig igen om du har några fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare