FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/02/2009

Betalning av hyra efter utflyttning

Hej! Det är så att jag haft en lägenhet tillsammans med en tjej. Jag flyttade därifrån i december 2008. Då skrev vi över lägenheten på henne. Nu ska hon flytta ifrån den och begär halva hyran på de tre uppsägningsmånaderna. Vilken rätt har hon att kräva det av mig?

Lawline svarar

Hej. Hon har ingen rätt att begära halva hyran av Dig för de tre uppsägningsmånaderna. Om det är så att Du har flyttat ifrån lägenheten, samt att lägenheten numera står på henne, alltså att hon står på hyreskontraktet, då har hon ingen rätt att kräva hyra av Dig. Även om Du fortfarande står kvar på hyreskontraktet så har du förvisso en betalningsskyldighet gentemot hyresvärden, men den summan kan Du sedermera kräva av henne. Detta förutsätter förvisso att Ni kommit överens om att Du inte ska betala hyran efter det att Du har flyttat. Om Ni har olika uppfattningar om vad Ni kommit överens om kommer det sätt på vilket Ni betalade hyran under januari och februari att vara avgörande i det hänseendet. Om Du inte betalade något av hyran under dessa månader är det en stark indikation på att Ni inte heller avsåg att Du skulle betala hyran efter det att Du flyttade ut. Då skall Du inte heller betala för uppsägningsmånaderna. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare