FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/02/2009

Muntliga avtals giltighet

hej på dig jag var på ett möte med min hyresvärld där vi hade en diskution enligt dom har jag ingått ett muntligt avtal jag skulle vilja ha svar på vad gäller för muntliga avtal hört att sådana ej gäller längre

Lawline svarar

Muntliga avtal är bindande i samma utsträckning som skriftliga. Det finns vissa undanta där det i lag stadgas att ett avtal måste upprättas på ett visst sätt för att det ska anses föreligga, ex. ska vara skriftligt, uttrycka vissa fakta osv. Om särskilda krav inte finns i lag för det ni avtalat om i är alltså ett muntligt avtal bindande. Hyresavtal kan ex. upprättas muntligen, detta framgår av jordabalken 12 kapitlet 2 §, se https://lagen.nu/1970:994. Vänligen,
Josefin OhlsonRådgivare