FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2009

Fuktskada, vända mig till säljaren eller hantverkare?

Hej. Har en fråga angående fukt i badrum. Köpte huset för ca 9 månader sedan. Badrummet renoverat för ca 2 år sedan. Får inte tag i företaget som renoverade badrummet. Kan man ställa säljarna av huset ansvariga för fukten i badrummet, fukten kommer troligen från läckande rör eller ifrån golvbrunnen. Är det min uppgift att jaga rätt på företaget som renoverade badrummet eller är det upp till säljarna att leta rätt på dem.

Lawline svarar

Enligt JB (se https://lagen.nu/1970:994) har köparen en omfattande undersökningsplikt vid köp av fast egendom, 4:19 § 2st. Denna undersökningsplikt omfattar dock inte dolda fel. Ett dolt fel är ett fel som en tillräckligt kunnig person (en normalt bevandrad och erfaren lekman) inte kunnat upptäcka. I detta fall är det svårt att säga om det är ett dolt fel eller inte. Generellt kan sägas att fel som kan upptäckas med hjälp av luktsinne, känsel etc är inte dolda fel i lagens bemärkelse och således något man som köpare själv ansvarar för. Dolda fel är fel som inte kan upptäckas utan ingrepp i lägenheten så som uppbrytning av golv eller mätningar med speciell utrustning. Golvbrunnar som inte är fackmannamässigt utförda är som regel inte att beteckna som ett dolt fel. Skulle det nu trots allt vara ett dolt fel är huvudregeln att säljaren bär ansvaret för felet. Det spelar då ingen roll om säljaren inte själv kände till felet vi försäljningen. Ansvaret gäller i 10 år från det att köparen tillträtt fastigheten, 4:19b§. Dolda fel kan ge avdrag på köpeskillingen, 4:12§. Hur stort avdraget blir beror på felets omfattning och kostnader för att åtgärda felet. Är felet av väsentlig betydelse har köparen, vid dolda fel, även rätt till hävning av köpet och ersättning för den skada köparen lidit, 4:19 och 4:12. Det är således svårt att säga, utifrån de uppgifter du uppgett, om det fel du drabbats av är ett fel som du själv ansvarar för pga. den omfattande undersökningsplikt som finns i JB eller om det är ett dolt fel vilket i så fall gör tidigare ägaren ansvarig. Du behöver dock inte själv angripa den firma som utfört arbetet utan det är i så fall säljaren som i sin tur eventuellt kan kräva ersättning från företaget.
Lovisa CronstedtRådgivare