FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/05/2009

Hävning av försäljning av bostadsrätt

Vad får det för konsekvenser om man säljer sin bostadsrätt men sedan ångrar sig och vill häva köpet? Spelar det någon roll om köparen har hunnit betala in handpenningen till mäklarens konto?

Lawline svarar

Hej, Varför vill du häva köpet? Har köparen begått avtalsbrott eller har du helt enkelt bara ångrat dig? Vid köparens väsentliga avtalsbrott (t.ex. då köpeskilling ej erläggs) har du som säljare rätt att häva avtalet. I annat fall innebär en obefogad hävning att du gör dig skyldig till avtalsbrott, och köparen kan då göra påföljder gällande. Påföljder som en köpare skulle kunna åberopa i ett sådant fall är förmodligen fullgörelse (dvs. att avtalet består) och skadestånd. Huruvida handpenning är inbetalad eller inte saknar egentlig betydelse eftersom hävning alltid förutsätter att motparten begått väsentligt avtalsbrott. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare