FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2009

Arv av andel i fastighet

Hej! Jag äger tillsammans med min syster en sommarstuga på Värmdö. Vi har 50% var som enskild egendom (en gåva från våra föräldrar). Hittills har vi solidariskt delat både tid och kostnader utan större problem, men nu vill min syster skriva ett samägandeavtal för att reglera vad som händer när en av oss dör. Hon tycker det är besvärligt att samäga och vill absolut inte samäga med min dotter om jag skulle falla ifrån. Hon har inget emot min dotter med tycker att hon som fått gåvan har rätt att bestämma vad som händer i en framtid. Jag å min sida vill absolut inte skriva bort min dotters ev. möjligheter till en sommarstuga i skärgården. Jag vet inte hur detta regleras har försökt hitta lagen för att läsa, men vet inte heller om det är möjligt. vad skall jag göra?

Lawline svarar

Hej. Mitt svar på din fråga blir kort och gott att du inte skall göra någonting överhuvud. Lagen du letar efter heter Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt och den hittar du https://lagen.nu/1904:48_s.1 . Enligt den lagen finns möjligheter för samägare (du och din syster) att reglera era mellanhavanden. Det är dock inte möjlgt att avtala bort din dotters arvsrätt på detta vis. Det får isåfall ske i form av ett testamente med beaktande av bestämmelserna om laglott. Eftersom du inte verkar vara intresserad av att förta din dotter rätten till stugan blir dock detta inte aktuellt. Din syster kan enligt nämda lag kräva att stugan bjuds ut till offentlig auktion. Detta kan hon göra både nu och i framtiden om din dotter skulle bli ägare. Ni har dock samma rätt som alla andra att delta i en sådan auktion. Mvh
Jon ÖstremRådgivare