FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/02/2009

Lawlines syfte är inte att lura hyresvärdar

Goddag! Har idag en hyresrätt inne i stan som jag har bott i fram till augusti 2008. Har sedan dess inte haft något större behov av lägenheten mer än till övernattningar då jag har köpt en bostad strax utanför stan. Har således ifrån augusti 2008 låtit en god vän bo där utan att krydda till hyran. Har inte förrens nu meddelat hyresvärden om att jag vill avsluta mitt kontrakt och vidarebefordra det till min vän. Hyresvärden säger att det är en liten till ingen chans att min vän kommer att få bo kvar där då det ev. finns en kö. Min fråga är således om det räcker att jag skriver ett brev till hyresvärden och informerar denne om att jag from. nu har en inneboende som har en del av lägenhetens yta och om 3-6månader gör ett nytt försök att rekommendera min vän som ny ägare till förstahandskontraktet. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Frågan handlar inte om hjälp för hur du lagligen ska överföra kontraktet till din vän, vilket för övrigt är mycket svårt, utan om hjälp att lura hyresvärden. Den sortens rådgivning tillhandahåller inte Lawline. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare