FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2009

hyrevärds rätt att gå in i mitt garage

får hyresvärd gå in med huvudnyckel i garaget jag hyr utan min vetskap?

Lawline svarar

Hej En hyresvärds rätt att gå in i ens hyrda uttrymme regleras i 26§ hyreslagen (se här ,12 kapitlet, https://lagen.nu/1970:994) Utgångspunkten är att det är du som hyresgäst som disponerar lägenheten och att hyresvärden inte har rätt att utan ditt medgivande bereda sig tillträde till lägenheten. Hyresvärd har däremot rätt till tillträde efter visst varsel. Om tillsynen är nödvändig tex för att utvärdera vilka arbeten som behöver göras eller en inträffad händelse, detta har hyresvärden rätt till utan uppskov. Om hyresvärden som i detta fallet skall beredas tillgång till lägenheten utan uppskov krävs det att saken gäller tex förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada och även då kan du som hyresgäst ha rätt till skadestånd om hyresvärden inte visar att han varit försumlig. märk väl att det ändå krävs att du blivit medelad och att det ankommer på din hyresvärd att bevisa att du blivit underrätad. Min bedömning är sammantaget att din hyresvärd inte har rätt till detta. med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare