FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/02/2009

Skyldighet känna till lagen?

Hejsan, Jag har letat och letat på nätet, men jag hittar inte den text som är ursprunget till hörsägen (?) om att man som svensk medborgare har skyldighet att känna till lagar och förordningar. Är detta något ni kan hjälpa mig med, att peka mig till rätt balk eller motsvarande? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen lag eller särskild paragraf som stadgar en skyldighet att känna till vad som står i lagen. Däremot så kan man om man är åtalad för ett brott normalt inte försvara sig genom att hävda att man inte visste att det man står åtalad för var olagligt. I brottsbalkens 24 kapitel 9 paragraf anges vad som menas med straffrättsvillfarelse. Om straffrättsvillfarelse föreligger så innebär det att man slipper det straff man annars skulle ha fått för brottet. Kraven för en tillämpning av bestämmelsen är dock mycket hårda och det krävs att villfarelsen varit uppenbart ursäktlig, vilket exempelvis kan inträffa om det skett något fel när lagen kungjordes. Troligtvis är det att (påstådd) straffrättsvillfarelse ytterst sällan leder till att åtalade frikänns som är upphovet till uttrycket att man har en skyldighet att känna till lagen. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare