FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/02/2009

Tillåtligheten av provisionsbaserad lön

Hej. Jag undrar hur det fungerar med en anställning som är helt provisionsbaserad ur arbetsgivarens synvinkel. Är det ok att anställa så?

Lawline svarar

Hej! Svensk arbetsrätt grundas på att arbetsmarknadens parter förväntas sluta kollektivavtal där sådant som lön regleras. Det är därför relevant att undersöka om man är part till något kollektivavtal som reglerar frågan om provisionsbaserad lön. Är man som arbetsgivare inte bunden av något sådant avtal är man i princip fri att avtala om provisionsbaserad lön med arbetstagaren. Det är alltså enligt svensk arbetsrätt ok att anställa med provisionsbaserad lön. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare