FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2009

Får man öva instrument i lägenhet?

Hej! Jag har en son som bor i en hyresrätt i Katrineholm. Han är en bra musiker, gjorde bl.a lumpen som musiksoldat vid Armens Musikkår. (klarinett) Får han öva några timmar i veckan i sin lägenhet enligt lagen? (en granne klagar!) Han spelar även numera, ukulele, även då klagar grannen. Han fick idag ett brev från sin hyresvärd, en erinran, som det står, vad betyder det? I brevet påtalas att en granne har ringt och klagat. Hur bör han agera. Han har försökt att prata med berörd granne, men hon visar ingen förståelse. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej tack för dina fråga, För att kunna ge ett mer exakt svar behöver veta mer om det enskilda fallet,till exempel vad står det i hyresavtalet? Står det något särskilt där om övande på olika musikinstrument eller dylikt inte får förekomma kan din son ha brutit mot det villkoret. Står det ingenting om det i hyresavtalet, behöver han inte ha gjort något fel. Din son kan ha fått en uppmaning att vidta rättelse. Det finns ett rättsfall som du hittar https://lagen.nu/dom/nja/1991s574 , som liknar den situation som din son befinner sig. Visserligen rör rättsfallet bostadsrätt men argumentationen i rättsfallet kan användas för boende i hyresrätt. Din son bör kontakta en pratiskt verksam advokat eller jurist, för att få hjälp. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare