FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/06/2009

Hyresreducering

Hej. Har en son som fick en vattenskada i sin lägenhet. Han har under fyra månader betalt full hyra. I lägenheten har man bytt alla golven + att man har totalrenoverat toaletten. Han har alltså inte kunnat bo där under reperations tiden. Hyresvärden har,som han säger, varit ovetande om att det finns något som heter reducering av hyra. Vad göra?

Lawline svarar

Hej, Hyresavtal regleras i Hyreslagen i Jordabalkens 12 kapitel, se http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm. Jordabalken (JB) 12 kap, 11 §, punkt 3 säger att hyresgästen har rätt till skälig nedsättning av hyran om lägenheten är i bristfälligt skick vid inflyttningen. Enligt JB 12 kap, 16 §, stycke 1 gäller denna regel även under hyrestiden, som i din sons fall, om bristen beror på att hyresvärden inte har skött underhållet eller i andra fall på villkor att hyresgästen inte själv har framkallat skadan. Det är enligt domstolspraxis svårare att få nedsättning av hyran om man har betalat in hyran utan att påtala problemen, vilket inte framgår om din son har gjort. Dock borde det faktum att bristerna har varit så allvarliga att din son inte ens har kunnat bo i lägenheten tala för att han har rätt till återbetalning av en del av hyran. Regeln om hyresreducering gäller oavsett om hyresvärden har vållat skadan genom vårdslöshet. Om hyresvärden i själva verket har vållat skadan kan din son även ha rätt till skadestånd enligt 11 §, punkt 4, till exempel för att ersätta saker som har blivit skadade av vattnet. Din son måste då kunna visa att det har funnits en brist i lägenheten och att denna har orsakat skadan. Hyresvärden måste i sin tur visa att det inte berodde på försummelse från dennes sida, för att inte bli skadeståndsskyldig. Rätten till hyresreducering kan avtalas bort, enligt JB 12 kap, 16 §, stycke 3, men eftersom hyresvärden säger att han inte ens känner till regeln, verkar det inte troligt att ett sådant avtal skulle ha träffats mellan honom i din son. Lagregeln gäller då oavsett om hyresvärden känner till den eller inte. Sådana här ärenden avgörs av Hyresnämnden, som finns på åtta olika ställen i landet. Mer information om den hittar du http://www.domstol.se/default____820.aspx. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare