FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2009

Lägenhetsbyte

Hej Jag vill byta min hyresrätt mot en bostadsrätt. Jag vet at jag inte kan få rabatt på priset på bostadsrätten dock kan jag få ett marknadsmässigt pris. Undrar vad som menas med att hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet? Om familjen blir större kan hyresvärden neka då?

Lawline svarar

Hej! Begreppet beaktansvärda skäl omfattar en rad olika situationer. Som exempel kan nämnas att hyresgästen behöver en större/mindre bostad pga. familjeskäl , en permanentbostad på annan ort, pga. försämrad ekonomi behöver en bostad till lägre kostnad. Vad som även brukar godtas är att hyresgästen vill förbättra sin bostadsstandard. Om det är Din familj som blir större och Du därav måste skaffa en större lägenhet är detta mot bakgrund av det ovan sagda något som kan utgöra beaktansvärda skäl. Om det är den nya hyresgästens familj som är större än Din, prövas detta mot bakgrund av om det ”medför en påtaglig olägenhet för hyresvärden”. Med det senare begreppet avses inte bara att den nya hyresgästen ska kunna betala hyran och vårda lägenheten. Även den omständigheten att storleken på den nya hyresgästens familj uppenbarligen inte passar i lägenheten är exempel på detta. Bestämmelsen som reglerar situationen är JB 12 kap. 35§ som Du hittar https://lagen.nu/1970:994. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Gustav NittbyRådgivare