FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/03/2009

Bluffaktura

Jag har fått en faktura från ett företag som beskriver att vi har kommit överens om mitt företags medverkan i en företagskatalog. På fakturan står det att eventuella anmärkningar kall ske inom 10 dagar. Vilket jag inte har gjort. Nu hävdar de att jag är betalningsskyldig och hotar med Kronofogden, eftersom jag inte har reagerat på fakturan som de också hävdar är en bekräftelse på ett muntligt avtal som de påstår har träffats. Vad ska jag göra??

Lawline svarar

Hej. Det låter som du har råkat ut en bluffaktura. Det bästa att göra är att dra ett streck över fakturan och skriva "bestrides" på den. Du har inte under några omständigheter skyldighet att betala något du inte beställt. Att det skulle träffats något muntligt avtal i och med din passivitet är naturligtvis inte sant, avtalsbildning fungerar inte på det viset. Du har att göra med bedragare. Att dessa skulle gå till Kronofogden är osannolikt. Skulle de göra de kan du bestrida och då måste de kunna visa din betalningsskyldeghet i rätten, vilket de inte kan. Det finns mer information på Företagarna som du hittar http://www.foretagarna.se/templates/ContentPageA____69903.aspx . MVH
Jon ÖstremRådgivare