FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/02/2009

Utbetalning av för hög lön samt kvittning

Under en lönerevision ändrade min arbetsgivare felaktigt min arbetstid från 90% till 100%. Under ett år utbetalades alltså en för hög lön. Jag upptäckte inte detta dels pga att det skedde en generell löneökning men även för att jag sällan lusläser mina lönespecar på äldre dar. Jag handlade alltså i god tro och har inrättat min konsumtion map den ändrade lönen. Efter drygt ett år krävde arbetsgivaren mig på 60000 kronor. En månad senare ändras detta till ca 45000 kronor pga en felräkning i SAP. Arbetsgivaren ville kvitta skulden mot den kommande bonus som skall betalas ut till samtliga på företaget. Jag sade att om jag skall betala tillbaka så är bonusen att föredra. Jag betraktar inte mitt uttalande som ett medgivande för frivillig kvittning enligt kvittningslagen. Arbetsgivaren kvittade sålunda den felaktiga lönebetalningen med min bonus på 45000 kronor utan ytterligare samtal med mig. Kan jag kräva tillbaka min bonus och eventuellt begära skadestånd? mvh

Lawline svarar

Hej! Du har tydligen fått för mycket pengar utbetalda till dig pga. ett misstag. En sådan situation kallas med juristspråk condictio indebiti. Det finns ingen lag som reglerar en sådan situation, men det finns allmänna principer om hur man ska bära sig åt. Huvudregeln vid felaktiga utbetalningar är att den som betalar (i ditt fall företaget) ska få tillbaka vad man betalat för mycket. Det finns dock undantag för de fall när mottagaren i god tro har inrättat sig efter betalningen. I ditt fall verkar det som om du har inrättat dig efter betalningen och det i god tro Det belopp som du fick för mycket var förhållandevis litet jämfört med din egentliga lön (10%) och sammanföll som du skriver med an allmän lönehöjning; den felaktiga utbetalningen berodde på arbetsgivarens misstag och han eller hon har dröjt väldigt länge med att kräva tillbaka pengarna (ett helt år). Med tanke på att bedömningen i sådana situationer är sträng mot arbetsgivaren ska du inte vara skyldig att betala något tillbaka, även om det framgick av lönespecifikationen att du fick för mycket i lön. Ditt fall kompliceras av att kvittning har skett. Om jag förstår dig rätt så har du till arbetsgivaren sagt något i stil med att du inte tyckte du var skyldig att betala tillbaka, men om nu betalning ska ske, så föredrar du att den sker i form av avdrag på bonusen. Enligt 2 § kvittningslagen (se https://lagen.nu/1970:215) får arbetsgivaren kvitta mot arbetstagarens lön eller liknande om arbetstagaren har lämnat sitt medgivande. Det finns inga särskilda föreskrifter om hur medgivandet ska se ut; det är vidare möjligt att lämna ett medgivande trots att arbetsgivaren och arbetstagaren inte är överens om att någon skuld finns överhuvudtaget. Det betyder att om du verkligen sa något i stil med det jag skrivit ovan, så har du lämnat ett medgivande till kvittning. Ett medgivande får återkallas innan kvittning har ägt rum, men inte efter det. Allt detta betyder att din arbetsgivare hade rätt att kvitta mot din bonus. Om en arbetstagare medger kvittning mot en skuld som han och arbetsgivaren inte var överens om fanns, kan det ses som att arbetstagaren genom kvittningsmedgivandet går med på att betala skulden. I ditt fall har du dock klargjort att, även om du medgav kvittning, så ville du fortfarande inte erkänna att arbetsgivaren hade rätt att få de där 45 000 från dig. Alltså har du inte gått med på att du var skyldig företaget något. Med tanke på vad jag skrev ovan om att du inte skulle behöva betala något tillbaka betyder det att du har rätt att kräva tillbaka de här pengarna från arbetsgivaren. Vad du bör göra nu är presentera all denna information för din fackförening och be om deras hjälp med att få tillbaka dina pengar. Hoppas det här var till nytta! MVH
Dennis AndreevRådgivare