FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/02/2009

Invändningsrätten gällande skuldebrev

Hej. Jag har några funderingar kring skuldebrev i allmännhet men i synnerhet Invändningar mot skuldebrev. Det finns invändningar mot löpande respektive enkelt skuldebrev. Vad är skillnaden? Alltså hur kan man beskriva ivändningar mot löpande, och enkelt skuldebrev? Vilka invändningar som är bestående och vilka som inte är det? Tack

Lawline svarar

Hej! Invändningsrätten för gäldenären (alltså den som är skyldig enligt skuldebrevet) gäller de invändningar han/hon kan göra mot en ny borgenär. Alltså mot någon som har förvärvat skuldebrevet av gäldenärens ursprungliga borgenär. Vid en ny borgenärs eventuella betalningskrav kan gäldenären i vissa fall invända mot dessa. Gäldenären kan mot den ursprunglige borgenären invända om t.ex. skuldebrevets ogiltighet oavsett om skuldebrevet är löpande eller enkelt. Invändningar mot en ny borgenär behöver man dock dela upp beroende på om skuldebrevet är enkelt eller löpande. Här kommer jag kort förklara löpande respektive enkla skuldebrev. Jag gör det kort i och med att det inte verkar vara det du frågar om primärt. Löpande skuldebrev är mer omsättningsbara än de enkla, de är tänkta att löpa mellan borgenärer. De ska vara ställda till innehavaren eller till viss man eller order. Enkla skuldebrev är ställda till viss man utan möjlighet till order. Betalningsmottagaren är alltså specificerad. Enkla skuldebrev är dock inte längre så vanliga. Skillnaden i invändningsrätten beroende på om det är ett enkelt eller löpande skuldebrev kommer jag till nu. I och med att löpande skuldebrev ska vara lättare att omsätta är också gäldenärens rätt till invändningar mot ny borgenär begränsad. Det finns olika kategorier av invändningar som kan delas upp i bestående och icke-bestående. De icke-bestående (exstingibla) invändningarna hittar man i 15§ Skuldebrevslagen, exempel på sådana invändningar är att gäldenären redan betalat fordringen till den överlåtande borgenären, skuldebrevet tillkommit genom tvång från borgenärens sida eller har kommit till pga. ocker. Det finns flera exempel. Gemensamt för dessa svaga invändningar är att de faller bort mot en godtroende förvärvare. En förvärvare anses vara i god tro om han inte haft vetskap om den omständighet invändningen grundats på eller inte haft skälig misstanke om grunden för invändningen. Den avgörande tidpunkten för god tros bedömningen sker när den nye borgenären förvärvar skuldebrevet. Vidare finns det i 17§ skuldebrevslagen s.k. bestående invändningar som även kan göras mot godtroende borgenär, de faller alltså inte bort i och med förvärvet. Exempel på dessa är då skuldebrevet tillkommit genom förfalskning eller den som utfärdat det saknat behörighet. Finns även här fler. Det är svårare att omsätta enkla skuldebrev, mycket beroende på att fel vid skuldebrevens tillkomst inte läks av en överlåtelse mellan borgenär. Den nya borgenären kommer alltså att vara i samma läge som den ursprungliga. Om gäldenären haft något att invända mot den ursprunglige borgenären kan han även göra den invändningen mot den nya, se 27§ skuldebrevslagen. Med vänlig hälsning
Anders SvenssonRådgivare