FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/09/2009

Rätt att överta hyresrätt vid dödsfall

Finns det några möjligheter att ärva eller överta en hyresrätt vid dödsfall?

Lawline svarar

Hejsan, Huvudregeln i Hyreslagen är att en överlåtelse av en hyresrätt inte får ske utan hyresvärdens samtycke. Detta gäller även vid arv och bodelning. Undantag finns när det rör makars eller sambors gemensamma hem och maken eller sambon fått lägenheten genom bodelning eller arv så har denne rätt att träda in i avtalet istället för den avlidne hyresgästen. Här behövs alltså inte hyresvärdens samtycke. Om du är närstående och uppemot tre år sammanbott med hyresgästen, det vill säga brukat lägenheten och haft gemensamt hushåll, så kan hyresgästen överlåta lägenheten på dig om hyresnämnden ger sitt tillstånd. Ett sådant tillstånd skall ges om man anser att hyresvärden skäligen kan nöja sig. Reglerna om överlåtelse av hyresrätter finns i JB 12 kap som du hittar (https://lagen.nu/1970:994) Med vänlig hälsning
Rådgivare