FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2009

Möjligt att dra sig ur bostadsrättsköp?

Hej kan köparen dra sig ur en affär på en bostadsrätts lägenhet när handpenningen är betald till mäklaren? och papper är påskrivna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är bostadsrättslagen som reglerar situationen i fråga (se http://lagen.nu/1991:614). Enligt 6 kapitlet 4 § skall det upprättas ett skriftligt överlåtelseavtal, och köpet är giltigt och bindande endast efter både säljarens och köparens underskrift. Det är alltså fråga om ett formbundet avtal som måste upprättas, och avtalet skall innehålla uppgift om köpeskilling och vilken lägenhet avtalet rör. Med andra ord är varken löften att köpa eller sälja eller muntliga avtal bindande. Att handpenningen är betald påverkar inte bundheten till köpet. Sammanfattningsvis innebär det att om ett överlåtelseavtal har upprättats i ditt fall kan köparen inte dra sig ur affären utan att bli skadeståndsskyldig, eftersom köparen har ingått ett bindande avtal med säljaren. Parterna får i sådana fall komma överens om ett skadeståndsbelopp. I ett fall där handpenningen redan är betalt kan inte säljaren oavkortat behålla den eftersom skadeståndsbeloppet inte nödvändigtvis behöver motsvara handpenningen. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare