FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/08/2009

Utsträckningen av en konkurrensklausul

Definitionen \" främja \" i ett konkurrensklausul. Har sålt ett företag på avbetalning och tagit anställning i ett annat företag som kalkylator och arbetsledare. Köparna anser att jag har brutit mot konkurrensklausulen. De anser att min anställning som arbetsledare och kalkylator är att främja det andra företaget. De är i samma bransch, bygg.

Lawline svarar

Hej! Det låter tyvärr troligt att du är bunden av denna konkurrensklausul. En konkurrensklausul är till för att hindra dig som nyckelperson på det förra företaget att använda din tidigare nyckelposition i företaget, så att andra företag inte kan dra nytta av företagshemligheter och andra tillverkningshemligheter som ditt tidigare företag hade i sin besittning. Då du tagit arbete som arbetsledare och kalkylator vilket är en relativt framstående position inom ett företag som jag förstår det kan de mycket väl hävda att du brutit mot konkurrensklausulen och då finns risken att de anser att du skall betala ett relativt högt vitesbelopp till dem. Dock beror det hela på hur konkurrensklausulen är skriven, är den oskälig ingripande på dina möjligheter att ta ny anställning inom branschen eller dylikt kan du hävda att klausulen inte gäller enligt 38 AvtL. Dock råder jag dig till att kontakta ditt fack för att med säkerhet ta reda på hur din situation ser ut. Lag (1915:218) om avtal och andra rätthandlingar på förmögenhetsrättens område, AvtL hittar du https://lagen.nu/1915:218 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare