FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/02/2009

Uppsägningstid lokalhyra

Hej, FRÅGAN ÄR JAG HYRETT ETT UTRYMME PÅ 15 KV I FASSTIGHETEN SEDAN TJUGO ÅR TILLBAKA PLÖTTSLIGT DIMPER NER ETT BREV.DÄR DET STÅR UPPSÄGNING TRE MÅNADER.hAR DOM RÄTT TILL DETTA iNGEN MOTIVERING TILL DETTA.Jag har så mycket saker i utrymmet.Jag kann inte plasera sakerna på så kort tid. snälla hjälp.Jag har bot där med familjen sen det var nytt alltså i 40 år hällsningar

Lawline svarar

Hej, Hyreskontrakt som löper på obestämd tid skall sägas upp för att upphöra att gälla, 12:3 jordbalken (JB). Vid lokalhyreskontrakt upphör, som huvudregel då inte längre uppsägningstid är avtalad, vid det månadsskifte som kommer närmast nio månader efter uppsägningen. 12:4 1 st 2 p JB. Du har alltså rätt till en uppsägningstid om minst 9 månader. Jordabalken kan du läsa https://lagen.nu/1970:994 . Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare