FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/02/2009

Konkurrensklausuls giltighet

Är en konkurrensklausul giltig då jag som chef blir uppsagd av arbetsgivaren under provanställningen? Finns det något rättsfall AD som går att hänvisa till?

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten är att en konkurrensklausul är giltig om den står med i ditt anställningsavtal och den inte är oskälig, 38 § Avtalslagen. Då jag inte vet hur klausulen är utformad är det svårt att bedöma om den är oskälig eller inte. En konkurrensklausul är dock bara giltig om du sagt upp dig själv, eller blivit uppsagd alternativ blivit avskedad pga. ett kontraktsbrott. Du har uppgett i din fråga att din arbetsgivare avbrutit din provanställning, men inte på vilken grund. Om du inte gjort dig skyldig till ett kontraktsbrott är det inte rimligt att konkurrensklausulen skall ligga dig till last. Om du däremot gjort dig skyldig till ett kontraktsbrott och provanställningen därmed avbrutits, blir svaret ett annat. I ett sådant fall måste en skälighetsbedömning göras utifrån klausulens omfattning och andra omständigheter rörande din position som chef, insikt i företaget, vilken bransch du är verksam i, kontraktsbrottets konsekvenser osv. Det är alltså en helhetsbedömning som måste göras för att fastställa om klausulen i detta fall är rimlig eller inte. Det finns flera AD-fall som handlar om konkurrensklausuler och dess giltighet, men när jag inte vet mer om anledningen till din avbrutna provanställning är det svårt att ge dig ytterligare hänvisningar till ett specifikt rättsfall. Jag skulle råda dig att vänd dig till ditt fackliga förbund om du är fackligt ansluten, alternativt till en arbetsrättsjurist om du vill få mer klarhet i konkurrensklausulens omfattning. Lycka till!
Emma NordinRådgivare