FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/01/2009

Försäljning av skuldebrev

Hej! kan jag sälja mitt skuldebrev, då den som är skyldig mig inte betalar trots skuldebrevet?

Lawline svarar

Hej! Det finns möjlighet för dig att sälja skuldebrevet. Skuldebrev ska vara lätta att omsätta. Du anses som borgenär i detta förhållande till den skyldige som kallas för gäldenär. Borgenärsväxling, dvs. att du säljer skuldebrevet till annan, är helt ok. Gälenären har här inget att säga till om. Du kan alltså överlåta skuldebrevet om du vill till annan. Det finns företag som specialiserat sig på köp av skuldebrev, sök dem via internet.
Anders SvenssonRådgivare