FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/01/2009

Sälja skuldebrev

Hej! Jag undrar om det finns nåt företag som köper upp skuldebrev. Det är så att en person som är skyldig mig pengar en nästan tvår tillbaka, och nu ville han börjar betala tillbaka, ovh vi har skrivit skuldebrev, men han betalar inte ändå, fast det var han som vill att vi skulle skriva ett skulldebrev. Och ja undrar som sagt om det finns möjlighet att sälja skullden, för jag kommer aldrig få tilbaka mina pngar annars. och det handlar om 8000. MVH//Linda

Lawline svarar

Hej! Det finns möjlighet för dig att sälja skuldebrevet. Skuldebrev ska vara lätta att omsätta. Du anses som borgenär i detta förhållande till den skyldige som kallas för gäldenär. Borgenärsväxling, dvs. att du säljer skuldebrevet till annan, är helt ok. Gälenären har här inget att säga till om. Du kan alltså överlåta skuldebrevet om du vill till annan. Det finns företag som specialiserat sig på köp av skuldebrev, sök dem via internet.
Anders SvenssonRådgivare