FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/01/2009

Uppsägningstid för inneboende

Hej, jag är inneboende i en lägenhet och har inte skrivit kontrakt ännu. Vi ska göra det och därför undrar jag hur lång uppsägningstid det brukar vara för en inneboende?

Lawline svarar

Hej. En inneboende har precis som en vanlig hyresgäst vanligen en uppsägningstid om tre månader om inte ni bestämmer er för att ha en längre uppsägningstid. Detta framgår av §4 hyreslagen (kap12 Jordabalken). Hör gärna av dig om du har fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare