FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/02/2009

Fel yta

Hej, Om styrelse ordförande i en bostadrättsförening har uppgett fel boende yta efter en förfrågan från fastighetsmäklaren och sagt till denne att lägenheten som är till försäljning är 50 kvm vilket mäklaren sedan går ut med i annonsen. Men det visar sig efter köp vid kontrollmätning av köparen att den endast är var 48 kvm. Vem har ansvaret? Om sedan säljare och köpare kommer överrens om en förlikning där säljaren betalar tillbaka en del av köpesumman kan då säljaren i sin tur stämma föreningen på resterande belopp? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej tack för din fråga. jag måste veta mer om vad som har hänt få att kunna ge ett heltäckande svar. Kan väll säga att så pass mycket att troligt är att ordföranden har fått uppgifterna från en ekonomisk plan eller motsvarande, om så är fallet är det svårt att hävda att han har varit vårdslös. Till det får du lägga att avvikelsen var ringa mindre än 5 % . Dessutom har sätten att mätta en lägenhetsyta inte varit konstant utan förändrats genom åren. Dessutom har säljaren av en bostadsrätt ett ansvar att kontrollera att ytan är korrekt angiven i den information som lämnas till köparen. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare