FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/03/2009

Tvångsförsäljning av samägd fastiget

Hejsan.. jag har en fråga som rör en god vän till mig. Han har köpt en fastighet ihop med sin syster och hennes man. han har pappor på att han äger 50% men systern vägrar att han använder antingen marken eller huset som ingår på fastigheten.. och nu vill han sälja sina 50% för att komma ur.. men dom vill inte köpa hans del eller att sälja fastigheten. Dom äger en grann fastighet till den berörda fastigheten. och ser det som att han betalar för deras utsikt men han kommer aldrig få bygga eller sälja den.. dom har låst upp han i en mardröm och nu vädjar han efter få hjälp. Dom köpte fastigheten för 800.000kr i våras och det var under taxerings värdet.. Nu i veckan var jag med på en värdering av den rörda fastigheten och nu ligger värdet på 1.3ca. med 4700m2 mark till.. Men dom vägrar prata med han eller med mäklaren,närmare bestämt med att hota mäklaren med polis anmälan för hemfridsbrott fast kund var med. har ni några tips hur man går till väga? tvångs avstyckning? tvångs försäljning?

Lawline svarar

Hej, Då de äger huset gemensamt blir Samäganderättslagen tillämplig, du finner den https://lagen.nu/1904:48_s.1. Ägarna ska gemensamt bestämma hur huset i dess helhet ska användas, detta följer av 2 §. Vad din vän vill göra med sin andel väljer han däremot själv, regeln i 2 § säger endast att de måste ge sitt samtycke för förfogande av huset i dess helhet. Det är dock inte speciellt lätt att sälja en andel i ett hus, varför fler alternativ finns. Om ägarna inte kan komma överens om hur huset ska förvaltas kan de enligt 3 § hos domstol ansöka om förordnande av en god man för en viss tid. Varje delägare kan också i domstol begära att godset ska säljas genom offentlig auktion, detta genom 6 §. Det finns också en möjlighet genom 7 § att klyva fastigheten. Mitt råd är att i första hand försöka förmå systern o hennes man att köpa ut din kompis andel i fastigheten, genom att förklara att de annars riskerar att hela fastigheten säljs. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare