FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2009

Avtal om att i framtiden sälja fast egendom.

Hej!! Min mamma o pappa skilde sig 1995 och då fick pappa bo kvar i huset eftersom de va hans bardomshem.. men 2001 så valde pappa och hans nya fru att sälja det, men mamma och pappa har/hade skrivit på ett papper när dom skilde sig att om det skall säljas så ska mamma ha första tjing på det för att dom hade skrivit i testamentet att vi barn skulle få ärva det.. Så jag undrar om det är ett kontrakts brott som min pappa har gjort samt om det finns någe som man kan göra nu..???

Lawline svarar

Hej, Löfte om att i framtiden sälja eller köpa fast egendom är inte bindande. I 4 kap 1 § jordabalken stadgas att parterna är bundna av ett sådant avtal först när både säljare och köpare har skrivit under en köpehandling. Köpehandlingen skall innehålla uppgift om köpeskillingen, vilken fastighet köpet avser samt en överlåtelseförklaring. Dessvärre låter det alltså inte som om avtalet mellan din mor och far är bindande. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare