FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/01/2009

Giltighetstid av konkurrensklausul

Hej, Jag har läst en fråga angående konkurrensklausul i Ert arkiv över tidigare besvarade frågor som besvarats av Jon Östrem hos Er den 20 januari 2008. Min fråga är var Jon finner stöd för sitt påstående att en konkurrensklausul av detta slag inte kan gälla mer än 2 år, oavsett om det enligt avtalet skall gälla längre. Jag är ju själv bara lekman men har försökt att finna vad som gäller, och vad jag förstår är det rimligheten av en konkurrensklausul som bedöms i lagen, men jag kanske har missat något. Jag har en liknade situation med en konkurrensklausul med min tidigare arbetsgivare som lyder på 3 år vilket jag med hänsyn till omständigheterna tycker är orimligt, så jag skulle naturligtvis bli väldigt glad om det någonstans i lagen finns en maxtid av 2 år. Det är nu 2 år sedan jag slutade min anställning hos denna arbetsgivare. Tacksam för svar/ William

Lawline svarar

Hej! Giltigheten av dessa klausuler bedöms enligt 38 § Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. I bestämmelsen saknas uttrycklig reglering om hur länge klausulen får gälla. Detta blir istället en bedömning i det enskilda fallet och en mängd faktorer spelar in. 1969 antogs en överenskommelse mellan SAF (nuvarande Svenskt Näringsliv) och SIF (numera sammanslaget med HTF till Unionen), SALF (nuvarande Ledarna) och CF. Överenskommelsen som gällde reglering av användningen av konkurrensklausuler stadgade bla. att giltighetstiden för en klausul skall begränsas till "den beräknade livslängden för arbetsgivarens skyddsvärda know-how eller därmed jämförbara kunnande" men bör "i normalfallet ej överstiga 24 månader". Överenskommelsen har antagits som kollektivavtal mellan å ena sidan förbunden inom Svenskt Näringsliv och en rad fackförbund å andra sidan. Skulle du omfattas av aktuellt kollektivavtal kommer tidsbedömningen göras mot bakgrund av detta (dvs max två år). Huruvida så är fallet kan ditt fackförbund svara på. Skulle du inte omfattas av aktuellt kollektivavtal kommer bedömningen ske uteslutande med utgångspunkt från 38 § AvtL. Enligt propositionen till 38 § uttalas att 1969 års överenskommelse bör vara vägledande även för parter som inte omfattas av den (Prop 1975/76:81 s 148). Detta synsätt har vunnit hävd i praxis och samma tvåårsregel torde gälla i 38 § som i kollektivavtalen. Slutligen skall sägas att två år förmodligen inte är en absolut gräns för en klausuls giltighet, men det torde krävas mycket speciella omständigheter för att en längre bindningstid skall vara skälig. Dessutom skall tilläggas att två år mycket väl kan vara oskäligt om exempelvis arbetsgivaren inte har något skyddsbehov för sitt know-how. Det blir som sagt en bedömning i det enskilda fallet och en bindningstid på två år är inte alltid berättigad. Det finns mycket litteratur som berör ämnet om du vill ha ytterligare vägledning. "Löntagarrätt" av Folke Schmidt är lämplig att börja med. Jag hoppas du är nöjd med svaret. Med vänlig hälsning
Jon ÖstremRådgivare