FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/01/2009

Arbetsbrist

Är anställd på ett företag sedan 7 mån. Nu råder arbetsbrist på den ort jag är anställd. Företaget önskar undanta mig från turodn.reglerna och flytta min tjänst till anna ort.Utöver mig finns tre personer anställd på den ort där arb.brist råder. En person anställd fyra år, en person sjuksriven sedan två månader i samband med graviditet, en peson hemma föräldrarledig. Kan jag få fortsatt tjänst på andra orten?

Lawline svarar

Hej! Om jag har förstått dig rätt så undrar du om du har rätt till den nya tjänsten på annan ort. Det är arbetsbrist på ditt företag vilket betyder att arbetsgivaren har relativt fria tyglar att säga upp anställda. Turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) är till för att begränsa denna frihet. Turordningsreglerna finner du i 22§ LAS och de säger helt enkelt att de anställda som varit där kortast tid är de som får gå först (”sist in först ut”). I 22§ LAS finns även en speciell bestämmelse i andra stycket vilken säger att en arbetsgivare med högst tio anställda får undanta högst två arbetstagare från turordningslistan. Det verkar på din fråga som om din arbetsgivare har gjort så med dig, i så fall riskerar du inte att bli uppsagd. De personer som arbetsgivaren undantar har nämligen enligt honom/henne särskild betydelse och man vill inte behöva säga upp dem pga. turordningslistorna. Det finns dock en möjlighet för din arbetsgivare att frångå från reglerna i 22§ om turordningslistan. Om man genom ett kollektivavtal beslutar om annan turordningslista än den som föreskrivs i 22§ kan det vara ok, se 2§ 3 stycket LAS. Detta kräver dock att facket ska ha gått med på den ändrade turordningslistan.
Anders SvenssonRådgivare