FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/04/2009

Fördela arv

Är det möjligt för fem barn - som redan samäger fastigheten ifråga - att efter arvsskiftning gemensamt samäga även allt lösöre som finns på fastigheten ? Alternativt ärver envar 1/5 av lösöret, och alla kommer skriftligen överens om att envar låter sin andel finnas kvar på fastigheten.

Lawline svarar

Hej, Hur ni väljer att fördela arvet avgör ni själva och det finns inget som hindrar er att avtala om att egendomen ska ärvas av er syskon gemensamt, såvida ni är överens om detta. Det enda formkravet är att arvsskiftet ska uppföras skriftligen och skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare