FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/01/2009

Samäganderätt av en häst. Fråga om möjlig försäljning.

vi är tre delägare till en häst, 2 st vill bli utköpta men den tredje säger att hon inte har råd att betala, vad kan göras?

Lawline svarar

Hej. I juridisk mening anses ni ha samäganderätt till hästen. Då tillämpas lagen om samäganderätt som du kan läsa https://lagen.nu/1904:48_s.1. Enligt lagens §2 så måste ni alla vara överens om hur ni ska använda hästen samt om den ska säljas. Kan ni inte enas kring en försäljning och delägare nummer tre inte kan köpa ut de andra två, så har de två som vill sälja rätt att med stöd av §6 ansöka hos tingsrätten om försäljning på offentlig auktion. Det finns i paragrafen ett undantag om den som ej vill sälja har s.k synnerliga skäl för att slippa en försäljning. Något sådant skäl kan inte sägas finnas här. Sammanfattningsvis kan någon person inte tvingas till att fortsätta äga en del i egendomen mot sin vilja. Hoppas ni lyckas enas om en för all bra lösning och hör gärna av er igen om ni har fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare