FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/01/2009

Kollektivavtal som villkor i personligt avtal

Jag har skrivit under ett anställningsavtal där det står att det omfattar ett kollektivavtal träffat mellan HFT och SAF Transportgrupp. Jag har ringt och kollat med unionen och vad avtalet säger. Jag har en provanställning som jag själv vill avsluta och de säger 1 månad i det avtalet. Nu undrar jag, eftersom det står ett annat namn (företagsnamn) på anställningsbeviset, det som jag är anställd på, de har inget kollektivavtal där. Kan jag då strunta i 1 månads uppsägning och hänvisa till att de inte har något avtal? Säga upp mig och gå på dagen?

Lawline svarar

Hej! Om jag har förstått dig rätt så har du skrivit på ett anställningsavtal som hänvisar till ett kollektivavtal mellan HTF och SAF Transportgrupp. När man skriver på att sådant avtal så blir man bunden av kollektivavtalet som om den var en del av ens personliga avtal, och det alldeles oberoende av om arbetsgivaren annars är bunden av kollektivavtalet. I ditt fall innebär det att om du skrev på ett giltigt anställningsavtal som innebar att det aktuella kollektivavtalet skulle tillämpas så är du skyldig att tillämpa kollektivavtalet; om kollektivavtalet verkligen säger en månads uppsägningstid vid avbrytande av provanställning, så är det det som gäller. MVH
Dennis AndreevRådgivare