FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/01/2009

Fotoförbud på konsert

JAG HAR EN FRÅGA! -När man skall gå på konsert, så kan det ibland stå på baksidan på biljetten; DET RÅDER FILM FÖRBUD OCH FOTO FÖRBUD! -Detta undrar jag verklingen över! -Tex: så står det att man inte får filma på Ullevi när det är konsert! -ÄR DETTA RIKTIGT!??? -finns det verkligen en lag som säger att jag inte får det!! -konserter är ju offenliga! -och man får filma på allmän plats!! -Eller har jag helt fel?

Lawline svarar

Hej. Det finns ingen lag som förbjuder dig att fotografera vare sig allmänna platser eller konserter. Frågan är civilrättslig och inte straffrättslig. När du köper en biljett utgör det ett avtal. Ett av avtalsvillkoren är att du skall underlåta att fotografera. Bryter du mot detta ger det arrangören rätt att vidta vissa åtgärder, tex förverka din biljett och att avvisa dig från platsen. Med vänlig hälsning,
Jon ÖstremRådgivare