FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2009

Kan en bostadsrättsförening vräka bostadsrättshavare?

Jag bor i en bostadsrättsförening med 59 hushåll. Jag har engagerat mig aktivt i många frågor inom föreningen, där jag tycker att Styrelsen agerar märkligt och inte för Föreningens bästa. Styrelsen tycker att mitt engagemang är obehagligt och ha nu försökt "tysta" mig genom att ge mig en varning och kalla mitt agernade för en "oacceptabel störning i boendet". Jag har då själv anmält Styrelsens agerande på samma grunder (oacceptabel störning i boendet). Styrelsen har dock avvisat min anmälan som "grundlös". Tyvärr är det ingen annan i Föreningen som öppet vågar säga vad de tycker, av rädsla för att bli hotade av Styrelsen. Har Styrelsen rätt att agera så här mot mig? Kan Styrelsen vräka mig för att man tycker att jag är "obekväm"? Har inte Styrelsen en skyldighet att följa upp min anmälan?

Lawline svarar

Hej! Enligt Bostadsrättslagen 7:9 § https://lagen.nu/1991:614 får föreningen säga åt bostadsrättsinnehavare att sluta med oacceptabla störningar, med vilket menas störningar som kan vara skadliga för grannarnas hälsa eller annars försämra deras boendemiljö. Någon annan typ av oacceptabel störning nämns inte i lagen. en bostadsrättsinnehavare kan bli av med nyttjanderätten till sin bostadsrätt enligt de kriterium som radas upp i bostadsrättslagen 7:28 § https://lagen.nu/1991:614. Enligt detta lagrum kan en bostadsrättsinnehavare inte bli vräkt på grund av han framfört klagomål eller anmält styrelsen. Styrelsen har inte en lagfäst skyldighet att följa upp dina anmälningar. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare