FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2009

Erbjöds ej tillsvidareanställning efter två år.

Jag har jobbat på Göteborspåvägar AB på 2ÅR som vikaria, ibland som timanställ och man få söka fasta tjänster när de behöver folk. Men jag har sökte utan att de ger mig fastanställning, trost att jag har sökte fasta tjänster flera gånger. Men de som har abetat korttid än jag fick fasta tjänster. Efter 2år, såger en chef till mig att jag är inte välkomen längre. Jag tycker att jag kan ställa GS till rätta.

Lawline svarar

Hej! Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) https://lagen.nu/1982:80 5 § skall en person som varit anställd hos samma arbetsgivare i fem år och under en sammanhängande period av mer än två år arbetat som vikarie eller visstidsanställd ha rätt till en tillsvidaretjänst. Denna rätt innebär att arbetsgivaren inte skall anställa någon annan i en tillsvidaretjänst före den som arbetat under minst två år. Lagen innebär inte att arbetsgivaren måste skapa en sådan tjänst, och den hindrar heller inte att arbetsgivaren anställer någon annan som vikarie. Angående de tjänster Du sökt så får arbetsgivaren anställa den som enligt arbetsgivaren är mest lämpad att utföra arbetet så länge arbetsgivaren inte diskriminerar arbetssökande enligt Diskrimineringslagen 2 kapitlet 1 § https://lagen.nu/2008:567. Om Du tror att du inte fick arbete på grund av kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller ålder så kan du stämma Din förra arbetsgivare vid Tingsrätten. Med vänlig hälsning
Anna GustafssonRådgivare