FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2009

Hur beräknas anställningstiden?

Jag har varit anställd i ett bolag mellan 199x0601-200x0731 och sedan blivit anställd i samma bolag 200x0215. Perioden mellan dessa två anställningar har jag arbetat i ett annat konkurrerande bolag. Nu föreligger risk för uppsägning pga arbetsbrist och jag undrar hur beräknas min anställningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I en uppsägningssituation på grund av arbetsbrist bestämts turordningen mellan arbetstagarna enligt 22 § lag om anställningsskydd (se http://lagen.nu/1982:80). Det är som huvudregel ”sist in först ut” som gäller, alltså att den med kortast anställningstid sägs upp först. Beräkningen av anställningstid görs med utgångspunkt i den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren. Med ”sammanlagd anställningstid” avses båda de perioder du varit anställd hos din arbetsgivare. Anställningstiden behöver inte vara sammanhängande och alla typer av anställningar räknas (såväl tidsbegränsade anställningar som tillsvidareanställning oavsett längd). Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare