FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/01/2009

Obetald hyresfordran

jag har hyrt ut min bostadsrätt på ett år och kontraktet går ut sista feb 2009. 2 dagar innan julafton ringde min hyresgäst och sa att de vill flytta ut tidigare. jag sa att de måste betala hyran fram till kontraktet går ut och att de då får tillbaka despositionen. detta vill dem ej. de har fortarande inte betala januari hyran som skulle vart inne i slutet av december. jag har haft flera jobbiga telefonsamtal med dem. hur skall jag göra? vem skall jag vända mig till? kronofogden? hyresnämnden? jag vill ha mina pengar (hellst för hela kontrakttiden om det går, annars bara för januari månad) och jag vill vräka dem. tacksam för hjälp!!!

Lawline svarar

Hej. Din andrahandshyresgäst har för det första tre månaders uppsägningstid enligt 5§ hyreslagen (12 kap i jordabalken) om inte annat avtalats er emellan. Se lagen https://lagen.nu/1970:994. De kan därför inte säga upp avtalet med omedelbar verkan och sedan sluta att betala. Kontraktsbrottet innebär att du har en obetald fordran på dina hyresgäster. Om de vägrar betala vänder du dig smidigast till kronofogden för att få dina pengar. Via kronofogdemyndigheten ansöker du om ett betalningsföreläggande så hjälper kronofogden dig sen med ärendent. Vill du ha stöd i lag på förhand kan du se i lagen om betalningsföreläggande och handräckning https://lagen.nu/1991:1339. Hoppas dina problem löser sig på ett smidigt sätt. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare