FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2009

Kan man tvingas gå ner i tjänst?

Hej Min sambo har jobbat under allmän visstidsanställning på en travbana i 12 år, där hon har jobbat varje tävlingsdag. På arbetsstationen jobbar, förut min sambo, en ansvarig som jobbat där i 40 år och en på samma position som min sambo som jobbat där i 1,5 år. Nu har ledningen insett den ansvariga inte jobbat så effektivt och därför ålagt honom att minska gruppen med en tjänst, för att minska kostnaderna. Hans lösning på problemet har nu kommit, där han föreslår att de två underställda(varav min sambo är den ena då) skall dela på tjänsten och jobba varannan vecka istället för varje vecka för att på så sätt låta båda stanna. Min fråga är om detta är ett korrekt förfarande, för mig känns det som att det rimliga vore att den med kortast anställningstid får sluta och den som jobbat längst får behålla sin tjänst. Så vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av lag om anställningsskydd, LAS, se https://lagen.nu/1982:80. Det man primärt kan påpeka är att det är upp till varje arbetsgivare hur han väljer att organisera sin verksamhet. Indragandet av en tjänst är således i juridisk mening korrekt. Om din man vägrar att gå med på att gå ner i tid utgör denna vägran i sig inte saklig grund för uppsägning, se 7 § LAS. Enligt de turordningsregler som finns i 22 § LAS gäller principen sist in först ut. Detta skulle medföra att om din man vägrar att gå ner i tjänst blir hans arbetsgivare tvungna att säga upp din mans kollega istället. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare