FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/02/2009

Hyresrätt, första- och andrahandskontrakt.

Jag och min sambo bor tillsammans i en hyresrätt i förstahand, mitt namn står på kontraktet, inte hennes. Vi vill prova att leva som särbo ett tag och för det vill jag flytta till en hyresrätt i andra hand (en god vän till mig är förstahands hyresgäst). Fråga 1: Får jag behålla mitt förstahandskontrakt och teckna ett andrahandskontrakt? Fråga 2: Får min sambo bo kvar i min förstahands hyresrätt? Hon har besittningsrätt men som sagt, inget kontrakt. Fråga 3: Bör jag teckna ett andrahandsavtal med min sambo?

Lawline svarar

Reglerna om andrahandsuthyrning finns i 39-40 §§ hyreslagen (12 kap. jordabalken) och i 7 kap. 10-11 §§ bostadsrättslagen. Svar på fråga 1 – det finns inga hinder för dig att teckna ett andrahandskontrakt och ha kvar ditt förstahandskontrakt. Svar på fråga 2 & 3 – din sambo får bo kvar i din förstahands hyresrätt och jag rekommenderar dig att teckna ett andrahandskontrakt med din sambo. Det är en fördel, men inget krav, att ha ett skriftligt andrahandshyresavtal, till exempel för att kunna visa vad man har kommit överens om för hyrestid, uppsägningstid, hyra och andra hyresvillkor. Formulär för hyresavtal finns att köpa till exempel i bokhandeln. Du måste därefter få andrahandsuthyrningen godkänd hos hyresvärden eller hyresnämnden. Enligt hyresnämndens föreskrifter får man inte hyra ut i andra hand längre tid än ett år åt gången. Om hyresvärden inte går med på fortsatt uthyrning kan förstahandshyresgästen söka nytt tillstånd hos hyresnämnden. Vid speciella förhållanden, till exempel vid en längre utlandstjänstgöring, kan dock tillstånd ges för hela tjänstgöringstiden. I regel lämnar nämnden inte tillstånd för längre tid än tre år sammanlagt. Med vänlig hälsning,
Anna FahlmanRådgivare