FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2009

Lawline.SE

Hej, jag har blivit uppsagd från min heltidstjänst på grund av arbetsbrist. Jag har nu tre veckor kvar av min tid av totalt två månaders uppsägningstid. Jag läste på Unionens hemsida att man har laglig rätt att söka nytt arbete på arbetstid, gå till arbetsförmedlingen eller på arbetsintervjuer om man blivit uppsagd. Min fråga är nu hur mycket tid man får lägga på det? Kan jag söka jobb hela dagarna eller bara någon/några timmar per dag? Eller hur fungerar det? Vore väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Som arbetstagare har du enligt 14 § 2 st Lagen om anställningsskydd rätt till ”skälig ledighet från anställningen för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete” när du blivit uppsagd. Vad som är skäligt beror helt på hur situationen ser ut på din arbetsplats. Har du fortfarande arbetsuppgifter att utföra, kan du inte lägga större delen av din arbetstid på att söka nytt arbete. Om situationen är den omvända , dvs. att det inte finns några arbetsuppgifter på din arbetsplats, torde det vara acceptabelt att du söker nytt arbete under arbetstid. ”Skälig ledighet” kan inte, som du säkert förstår av det ovan skrivna, definieras i timmar och minuter. Jag föreslår att du pratar med din chef och/eller Unionen för närmare vägledning om vad som gäller på just din arbetsplats. Vänligen
Florence NilssonRådgivare